Sideboard av Ekselius
Förra vintern ropade jag och min man in detta sideboard formgivet av Karl Erik Ekselius 1967. Det är i valnöt och 218 cm. Vi har äntligen fått det på plats. Efter förra inlägget ville några se det mer i närbild så här kommer det. Det var inte speciellt dyrt eftersom det inte är i teak.
Bilden på Disney-channel får ni på köpet!
Vem är då denne Karl Erik Ekselius undrar ni säkert. Hans namn har mer eller mindre fallit i glömska efter att faktiskt ha varit en av Sveriges mest välkända möbelformgivare. Mystiskt nog. Han inredde de stora salongerna på de stora Amerikabåtarna Kungsholm och Gripsholm samt FN-biblioteket i New York. Han var med på utställningen H55 i Helsingborg och utvaldes att representera svensk möbelformgivning under 50- och 60-talet i Nordiska museets samlingar tillsammans med Carl Malmsten och Bruno Mathsson.
Ekselius pappa hade flera möbelfabriker i Småland men startade 1930 J. O. Carlssons Möbelindustri i Vetlanda (JOC). Ekselius började som snickarlärling där men började snart rita egna möbler så mamman såg till att han blev elev åt Carl Malmsten i Stockholm. Han kände sig dock instängd hos Carl Malmsten som menade att traditionen och naturen var de enda tillåtna förebilderna. Så 1938 blir Ekselius elev åt den välkände Fritz A Breuhaus i Berlin. Breuhaus var bl a med och startade Bauhausskolan. Bauhaus var något helt nytt och radikalt där det var den rena funktionella formen som gällde. Det här var något som verkligen fick Ekselius att gå igång. Ekselius blev erbjuden jobb hos Breuhaus men återvände hem 1939. Så kom kriget och allt intresse för moderna möbler försvann. Det var nostalgi för hela slanten. Men i Danmark utvecklades möbelformgivningen även under kriget och Ekselius tog stort intryck av Wegner, Juhl och Mogensen.
När pappan dog 1944 tog Ekselius över ansvaret för JOC och såg till att fabriken låg i framkant vad gäller utvecklingen av moderna möbler. Kvaliteten var hög med skickliga hantverkare. I Sverige blir Ekselius och JOC kända för lätta, logiska och formsköna möbler vilka utgör en hyllning till kvalitet, standard, ljus och luft skriver tidningen Arbetet 1955. Det finns otaliga pressklipp om JOC och deras möbler under den här tiden. Enligt en fransk tidning 1964 är JOC i Vetlanda aristokraten i den skandinaviska möbeltillverkningen. Både amerikanska och engelska tidningar skriver om Ekselius i positiva ordalag. Ni som kollar i tidningen Form från tiden kan se att de annonserade rätt häftigt i det magasinet.
Ekselius ledde JOC t.o.m. 1987 och 2003 lades fabriken ner och flyttades till Finland där man fortfarande tillverkar några modeller. Flera känner kanske också till Ekselius son Jan Ekselius som designade stolen Etcetera 1971. Ekselius dog 1998. (Mycket av infon kommer från Antik & Auktion nr 3 2009).
Så vad tror ni är skälet till att hans design är så lite uppmärksammad nuförtiden när han verkar ha varit så uppskattad vid tiden?
Nedan följer lite bilder som jag hämtat på nätet för att visa lite av Ekselius design.
Filed under: mina fynd | 9 Comments
Etiketter:design, inredning, karl erik ekselius, retro, sideboard
säkert ett bra inköp! du kommer att ha mycket användning av det ju. trevlig info också, alltid sugen på att lära mig något nytt! glad påsk på dig.
Glad påsk själv!
Som vanligt, bara snygga prylar 🙂
Glad påsk!
önskar herr och fru Ljunggren /Retroprylar
Tack 🙂
Jättesnyggt – och framförallt en väldigt bra investering! Ett sideboard är en väldigt bra möbel. Jag är fortfarande på jakt efter ett sideboard som jag känner passar bra hos mig, hoppas hitta det perfekta till ett ok pris snart. 😉
Glad påsk!
Glad påsk själv! Med din näsa för fynd lär det väl inte dröja så länge!
Härligt att få lära sig något nytt!
Roligt att hitta lite info om Ekselius. Anledningen att jag letade är att jag köpte en fåtölj för 37 kr på Erikshjälpen som är enkel ,snygg och skön att sitta.Konstigt att det finns så lite dokumenterat om honom och JOC…och så enkla fina möbler….